Karl R. Popper i Ludwig Wittgenstein jako nauczyciele. Dwie biografie, dwie koncepcje filozofii edukacji
Authors:
- Jarema Drozdowicz
Abstract
This article explores lesser known facts about two most prominent twentieth-century philosophers: Karl R. Popper and Ludwig Wittgenstein. It reconstructs their practices as school teachers and puts them in the context of the models of philosophy of education described by them in some of their works. Their teaching experiences, however, differed in many respects, and these differences might serve the purpose of presenting how their conceptual work was put by them into practice and how it worked out for them. It also brings the historical context of the school reform introduced in Austria in the 1920s and shows how this very reform affected their concepts of education and how they introduced them in the schools in which they worked.
- Record ID
- UAM01b369e47c144acfbae88e3bb4170653
- Author
- Other language title versions
- Karl R. Popper and Ludwig Wittgenstein as Teachers. Two Biographies and Two Concepts of Philosophy of Education
- Journal series
- Biografistyka Pedagogiczna, ISSN 2543-6112, e-ISSN 2543-7399
- Issue year
- 2021
- Vol
- 6
- No
- 1
- Pages
- 133-160
- Keywords in English
- Ludwig Wittgenstein, Karl R. Popper, school, teaching experience, philosophy of education
- Keywords in original language
- Ludwig Wittgenstein, Karl R. Popper, szkoła, doświadczenie nauczycielskie, filozofia edukacji
- Abstract in original language
- Niniejszy artykuł poświęcony jest mniej znanym faktom z życia dwóch naj-słynniejszych fi lozofów dwudziestowiecznych: Karlowi R. Popperowi i Ludwigowi Witt-gensteinowi. Tekst ten dokonuje rekonstrukcji ich praktyki jako nauczycieli i umieszcza ten fakt w kontekście modelu fi lozofi i edukacji przez nich prezentowanych w wybranych dziełach. Doświadczenie nauczycielskie cechuje w obu omawianych przypadkach wiele różnic pod wieloma względami, a różnice te służyć mogą prezentacji ich dzieł koncep-cyjnych oraz tego, jak koncepcje te popularyzowali w swoich dziełach i działalności jako fi lozofowie. Artykuł ten przywołuje również kontekst reformy szkolnej wprowadzonej w Austrii w latach dwudziestych xx w. i odsłania, w jakim stopniu wpłynęła ona na ich koncepcje edukacji i praktyczne jej zastosowanie w szkołach, w których pracowali.
- DOI
- DOI:10.36578/BP.2021.06.25 Opening in a new tab
- URL
- http://www.biografistykapedagogiczna.pl/index.php/bp/article/view/243 Opening in a new tab
- Language
- pol (pl) Polish
- License
- File
-
- File: 1
-
Karl R. Popper i Ludwig Wittgenstein jako nauczyciele. Dwie biografie, dwie koncepcje filozofii edukacji, File J. Drozdowicz, Karl R. Popper i Ludwig Wittgenstein jako nauczyciele. Dwie biografie, dwie koncepcje filozofii edukacji, 2021.pdf / 302 KB
- J. Drozdowicz, Karl R. Popper i Ludwig Wittgenstein jako nauczyciele. Dwie biografie, dwie koncepcje filozofii edukacji, 2021.pdf
- publication date: 08-12-2021
- Karl R. Popper i Ludwig Wittgenstein jako nauczyciele. Dwie biografie, dwie koncepcje filozofii edukacji, File J. Drozdowicz, Karl R. Popper i Ludwig Wittgenstein jako nauczyciele. Dwie biografie, dwie koncepcje filozofii edukacji, 2021.pdf / 302 KB
-
- Score (nominal)
- 100
- Score source
- journalList
- Score
- = 100.0, 24-12-2021, ArticleFromJournal
- Uniform Resource Identifier
- https://researchportal.amu.edu.pl/info/article/UAM01b369e47c144acfbae88e3bb4170653/
- URN
urn:amu-prod:UAM01b369e47c144acfbae88e3bb4170653
* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or PerishOpening in a new tab system.