Turystyka kontrowersyjna w ocenie właścicieli biur podróży –perspektywa przyszłości
Authors:
- Grzegorz Godlewski
Abstract
Controversies on the tourism market are multi-layered. Their scope can be divided in the context of tourist functions and dysfunctions or legal and non-legal actions. Another criterion is the very structure of the travel market – diversifying it into the spheres of consumers and producers. That producers’ perspective has become the subject of the author’s interest in this chapter. A leading goal was an attempt to assess the conditions associated with market relations based on the so-called controversial tourism, regarding the future perspective, taking into account the profitability that this travel sector can bring to the organizers, the expectations and profile of consumers using its forms and the possibility to meet their needs. The material analysis was preceded by a CATI survey (N=107, tour operators and retail travel agents). Out of all the respondents, six people were selected to take part in individual in-depth interviews (IDI). The knowledge of this market – both among producers and consumers – is not broad and usually based on extreme and sex tourism, which constitute a small range of forms included in deviant tourist behavior. Despite still limited possibilities of developing controversial tourism products, their potential on the Polish market may grow in the near future.
- Record ID
- UAM215d8b0f5647450d824c5a4b66e24c19
- Author
- Pages
- 22-38
- Book
- Nessel K. K. Nessel (eds.): Turystyka w naukach społecznych. Tom 3, Ekonomia i finanse, 2020, Kraków, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, Instytut Przedsiębiorczości UJ, 82 p., ISBN 978-83-958454-2-0
- Keywords in Polish
- kontrowersje w turystyce, biura podróży, rynek turystyczny
- Keywords in English
- controversies in tourism, travel agencies, tourism market
- Abstract in Polish
- Kontrowersje na rynku turystycznym mają wielowarstwowy charakter. Ich zakres można dzielić w kontekście funkcji i dysfunkcji turystycznych lub działań prawnych bądź pozaprawnych. Innym jeszcze kryterium jest sama struktura rynku podróży dywersyfikująca go na sfery konsumentów i producentów. Właśnie owa druga strona stała się przedmiotem zainteresowania autora w niniejszym rozdziale, a jego celem wiodącym – próba oceny uwarunkowań towarzyszących relacjom rynkowym opartym na tzw. turystyce kontrowersyjnej, dotyczących perspektywy przyszłości przy uwzględnieniu dochodowości, którą ten sektor podróży może przynosić organizatorom, oczekiwań i profilu konsumentów korzystających z jego form oraz możliwością zaspokajania ich potrzeb. Analiza materiału została poprzedzona badaniem CATI (N=107, touroperatorzy i detaliczni agenci podróży). Spośród respondentów wytypowano 6 osób, które wzięły udział w indywidualnych wywiadach pogłębionych (IDI). Znajomość tego rynku – ani wśród producentów, ani konsumentów – nie jest duża, zwykle opiera się o turystykę ekstremalną i seksualną, stanowiące niewielki zakres form zaliczanych do dewiacyjnych zachowań turystycznych. Pomimo ograniczonych jeszcze możliwości rozwoju kontrowersyjnych produktów turystycznych ich potencjał w najbliższej przyszłości na polskim rynku może rosnąć.
- Language
- pol (pl) Polish
- Score (nominal)
- 20
- Score source
- publisherList
- Score
- = 20.0, 06-01-2022, MonographChapterAuthor
- Uniform Resource Identifier
- https://researchportal.amu.edu.pl/info/article/UAM215d8b0f5647450d824c5a4b66e24c19/
- URN
urn:amu-prod:UAM215d8b0f5647450d824c5a4b66e24c19
* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or PerishOpening in a new tab system.