Legitymacja procesowa w sprawach o zaprzestanie tzw. nieekologicznej reklamy w świetle przepisów ustawy - Prawo ochrony środowiska
Authors:
- Joanna Mucha
Abstract
Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 roku - Prawo ochrony środowiska, wprowadzając zakaz tzw. nieekologicznej reklamy, przewiduje jako środek jego egzekwowania powództwo cywilne i równocześnie wyposaża w uprawnienie do jego wytoczenia organizację ekologiczną. Treść przepisów ustawy nie rozstrzyga jednak kwestii, czy organizacja ekologiczna jest jedynym podmiotem uprawnionym do wszczynania postępowania sądowego w tej sprawie, czy też nie jest wyłączone występowanie z powództwem o zaprzestanie reklamy również przez inne podmioty, w tym w szczególności prokuratora. Za słuszne należy przyjąć drugie z wyrażonych stanowisk. Skoro ustawodawca poddał sprawy o zaprzestanie reklamy zawierającej w treści lub w formie elementy sprzeczne z ustawą pod rozpoznanie i rozstrzygnięcie sądu cywilnego, to uczynił je sprawami cywilnymi w znaczeniu przyjętym w art. 1 k.p.c. Zgodnie zaś z ogólnymi zasadami prokurator może wszczynać postępowania w każdej sprawie, przewidziane zaś w przepisach szczególnych wyłączenia nie obejmują spraw o zaprzestanie reklamy zakazanej w ustawie – Prawo ochrony środowiska. Zaś co do legitymacji biernej, to w świetle obowiązujących przepisów należy opowiedzieć się za przyznaniem jej podmiotowi emitującemu reklamę. Pozwoli to wyeliminować sytuacje, w których prawomocny wyrok zakazujący reklamy o treści lub formie sprzecznych z przepisami w rzeczywistości nie zostanie wykonany na skutek objęcia egzekucją wyłącznie producenta wówczas, gdy nie będzie miał on realnego wpływu na zachowania pozostającego poza postępowaniem egzekucyjnym emitenta.
- Record ID
- UAM29bd048a12d145e8809eece626ee08bd
- Author
- Other language title versions
- Acting in the capacity of plaintiff and defendant in cases of so-called non-ecological publicity cessation in light of the provisions of the Act-Environmental Protection Law
- Journal series
- Przegląd Prawa Ochrony Środowiska, ISSN 2080-9506, e-ISSN
- Issue year
- 2013
- No
- 2
- Pages
- 25-45
- Publication size in sheets
- 1.00
- Keywords in Polish
- Legitymacja procesowa; nieekologiczna reklama; organizacja ekologiczna; sprawa cywilna
- DOI
- DOI:10.12775/PPOS.2013.008 Opening in a new tab
- URL
- https://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/PPOS/article/view/PPOS.2013.008 Opening in a new tab
- Language
- pol (pl) Polish
- Score (nominal)
- 6
- Score source
- journalList
- Score
- Uniform Resource Identifier
- https://researchportal.amu.edu.pl/info/article/UAM29bd048a12d145e8809eece626ee08bd/
- URN
urn:amu-prod:UAM29bd048a12d145e8809eece626ee08bd
* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or PerishOpening in a new tab system.