Mentalizacja w edukacji osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną
Authors:
- Danuta Kopeć
Abstract
The concept of mentalization in the field of scientific reflection has appeared relatively recently. It is a transdisciplinary construct with the theory of attachment as its basic interpretive framework. Most researchers are of the opinion that it requires further conceptualization and empirical concretization. The article is a preliminary attempt to describe mentalization occurring in the relationship between a special education teacher and a person with profound intellectual disabilities in the educational reality. The text will present the definition of mentalization and its dimensions: automatic and controlled mentalization; cognitive and affective mentalization: self-oriented and object-oriented mentalization. It will also characterize the pre-mentalization modes of experiencing reality and the dimensions of mature mentalization. The challenges of disruptions in the course of mentalization experienced by a special educator in contact with a person with profound intellectual disabilities will also be addressed. The disruptions are exemplified by, inter alia, treating a person with profound intellectual disability as a “screen” and imputing their “identity”. In the context of disruptions in the course of mentalizing, the consequences of the transition of a special educator from mature mentalization to pre-mentalization modes of experiencing reality will be presented for a person with profound intellectual disabilities. The summary will present conclusions on the importance of the mentalizing process in the course of the education process of a person with profound intellectual disabilities.
- Record ID
- UAM2b35e0052fee4a89b14659e9c4a9d902
- Author
- Journal series
- Forum Pedagogiczne, ISSN 2083-6325, e-ISSN 2449-7142, Semiannual
- Issue year
- 2021
- Vol
- 11
- No
- 2
- Pages
- 225-237
- Keywords in English
- mentalization, mentalizing, people with profound intellectual disabilities, pre-mentalization modes of experiencing reality
- Keywords in original language
- metalizacja, mentalizowanie, osoba z głęboką niepełnosprawnością intelektualną, przedmentalizacyjne tryby doświadczania rzeczywistości
- Abstract in original language
- Pojęcie mentalizacji w obszarze naukowej refleksji pojawiło się stosunkowo niedawno. Jest ono konstruktem transdyscyplinarnym, a jego podstawową ramą interpretacyjną jest teoria przywiązania. Większość badaczy jest zadnia, że wymaga ono jednak dalszej konceptualizacji i empirycznej konkretyzacji. W artykule zostanie podjęta wstępna próba deskrypcji mentalizacji zachodzącej w relacjach pomiędzy pedagogiem specjalnym a osobą z głęboką niepełnosprawnością intelektualną w rzeczywistości edukacyjnej. Zostanie w nim przedstawiona definicja metalizacji oraz jej wymiary: mentalizacja automatyczna i kontrolowana; mentalizacja poznawcza i afektywna: mentalizacja zorientowana na self oraz zorientowana na obiekt. W artykule zostaną scharakteryzowane przedmentalizacyjne tryby doświadczania rzeczywistości oraz wymiary mentalizacji dojrzałej. Podjęte zostaną również problemy zakłóceń w przebiegu metalizacji doświadczanych przez pedagoga specjalnego w kontakcie z osobą z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Egzemplifikacją zakłóceń jest m.in. traktowanie osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną jako „ekranu” oraz przypinanie jej „tożsamości”. W kontekście zakłóceń w przebiegu mentalizowania zostaną przedstawione konsekwencje, jakie niesie dla osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną przejście pedagoga specjalnego z trybu mentalizacji dojrzałej na przedmentalizacyjne tryby doświadczania rzeczywistości. W podsumowaniu przedstawione zostaną wnioski dotyczące ważności procesu mentalizowania w przebiegu procesu edukacji osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim.
- DOI
- DOI:10.21697/fp.2021.2.16 Opening in a new tab
- URL
- https://czasopisma.uksw.edu.pl/index.php/fp/article/view/9606 Opening in a new tab
- Language
- pol (pl) Polish
- License
- File
-
- File: 1
-
Mentalizacja w edukacji osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną, File D. Kopeć, Mentalizacja w edukacji osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, 2021.pdf / 190 KB
- D. Kopeć, Mentalizacja w edukacji osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, 2021.pdf
- publication date: 24-01-2022
- Mentalizacja w edukacji osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną, File D. Kopeć, Mentalizacja w edukacji osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, 2021.pdf / 190 KB
-
- Score (nominal)
- 70
- Score source
- journalList
- Score
- = 70.0, 24-01-2022, ArticleFromJournal
- Uniform Resource Identifier
- https://researchportal.amu.edu.pl/info/article/UAM2b35e0052fee4a89b14659e9c4a9d902/
- URN
urn:amu-prod:UAM2b35e0052fee4a89b14659e9c4a9d902
* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or PerishOpening in a new tab system.