Przegląd ekonomiczno-przestrzennych badań rynku samochodów osobowych
Authors:
- Tadeusz Stryjakiewicz,
- Bartłomiej Kołsut,
- Bartosz Doszczeczko,
- Wojciech Marcin Dyba,
- Wojciech Kisiała,
- Robert Kudłak,
- Bartosz Piotr Wojtyra
Abstract
The aim of the article is to present selected research directions and results of studies on the market for passenger cars (with an emphasis on its geographical dimension). The focus has been on four main groups of issues: (1) car ownership and car‑demand modelling, (2) the relationship between the primary and secondary car market in emerging economies, (3) the role of spatial factors and public transport in the functioning of the car market and (4) the environmental impact of automotive expansion and ways of coping with that, such as electromobility and the sharing economy. Studies on car ownership and the demand for cars both confirm that volumes and rates of growth depend primarily on economic factors (GDP, personal incomes, car prices and prices of complementary goods). They also describe spatial and temporal differences in the so‑called first automobile revolution (the spread of cars as a mode of transport). The next group of studies on the car market deals with the relationship between the primary and secondary markets in emerging economies (including Poland), in which car ownership has entered on to a path of rapid growth in recent years. The development of the market for passenger cars is also influenced significantly by such spatial factors as urbanisation, population density, the built environment and distance to city centres as well as the accessibility and operation of public transport. These issues, very important from a geographical point of view, are discussed in a subsequent part of the article, prior to current findings on the environmental impact of automobiles being described, in particular as regards the role of various fuels (especially gasoline‑petrol and diesel) in generating emissions of harmful substances. The paper then ends with a brief discussion on electric and hybrid cars as well as the sharing economy. In the literature, the above‑mentioned topics are found to be related to the so‑called second automobile revolution, and are thus of key importance to the debate on the contemporary car market and changes therein. This interdisciplinary debate is seen to be worthy of an involvement on the part of geographers that is broader than hitherto.
- Record ID
- UAM2b74ff07b017463eb656feb99acc16e3
- Author
- Other language title versions
- A review of economic and spatial research on the market for passenger cars
- Journal series
- Przegląd Geograficzny, ISSN 0033-2143
- Issue year
- 2021
- Vol
- 93
- No
- 2
- Pages
- 249-268
- Keywords in Polish
- motoryzacja, samochody osobowe, transport, rynek samochodowy, poziom motoryzac
- Keywords in English
- motorisation, automobiles, transport, car market, car ownership
- ASJC Classification
- ;
- Abstract in Polish
- Rynek samochodów osobowych – ze względu na skalę, dynamikę i konsekwencje jego rozwoju – staje się w coraz większym zakresie przedmiotem badań wielu dyscyplin naukowych, w tym geografii. Przemiany tego rynku są uzależnione w szczególności od dochodów i preferencji mieszkańców, polityki państw i organizacji międzynarodowych oraz poziomu rozwoju gospodarek, w szczególności rozwoju przemysłu motoryzacyjnego. Z drugiej strony, wielkość oraz struktura rynku samochodów osobowych w istotny sposób wpływają na poziom PKB wielu państw rozwiniętych, na eksport samochodów używanych do krajów peryferyjnych oraz na jakość środowiska przyrodniczego. Wpływ ten zaznacza się również na poziomie regionalnym i lokalnym (np. kwestia dostępności przestrzennej dóbr i usług). Dlatego w badania rynku samochodów osobowych włączają się coraz częściej specjaliści zajmujący się geografią ekonomiczną oraz geografią rozwoju regionalnego. Celem artykułu jest przedstawienie wybranych kierunków, a także wyników badań rynku samochodów osobowych, ze szczególnym wyeksponowaniem ich wymiaru geograficznego. Koncentrują się one wokół czterech głównych grup zagadnień: (1) poziomu motoryzacji i modelowania popytu na samochody, (2) relacji między rynkiem aut nowych i używanych w krajach rozwijających się, (3) roli czynników przestrzennych i transportu publicznego w funkcjonowaniu rynku samochodowego oraz (4) skutków środowiskowych upowszechnienia motoryzacji i sposobów ich ograniczania, takich jak elektromobilność oraz ekonomia współdzielenia.
- URL
- https://rcin.org.pl/dlibra/publication/232862/edition/197289/content Opening in a new tab
- Language
- pol (pl) Polish
- License
- Score (nominal)
- 70
- Score source
- journalList
- Score
- = 70.0, 22-12-2021, ArticleFromJournal
- Publication indicators
- : 2018 = 0.693
- Uniform Resource Identifier
- https://researchportal.amu.edu.pl/info/article/UAM2b74ff07b017463eb656feb99acc16e3/
- URN
urn:amu-prod:UAM2b74ff07b017463eb656feb99acc16e3
* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or PerishOpening in a new tab system.