Wychowanie i kierowanie w warunkach pieczy zastępczej – analiza statusu prawnego podmiotów zaangażowanych w edukację dziecka rodziców z ograniczoną władzą rodzicielską
Authors:
- Katarzyna Jadach
Abstract
This study investigates the issues of the relationship between parents and fo-ster children of school age, as well as between the foster environment and the educational institution, in a position of family court interference with re-stricting the parental authority due to the threatened welfare of the child. The following research question was posed: what is the established legal re-lationship of entities involved in the education of a child? In order to resolve it, considerations were made based on a dogmatic and legal analysis, with re-gard to family and educational legal regulations. The concept of shared cu-stody and the separation of parental right were examined on the basis of the article 112.1 of The Family and Guardianship Code. Based on that analysis, it is concluded that it is not always unambiguous to determine the legal rights and obligations with regard to the child. Furthermore, the resolute division of competences raises many doubts. In conclusion, it is necessary for the parents and the foster care representatives to cooperate in order to maintain child’s upbringing and education.
- Record ID
- UAM345a01e6bc5b4ab1930f006f3574ce88
- Author
- Other language title versions
- Upbringing and Guiding a Child Taken Into Foster Custody – the Analysis of the Legal Status of Entities Involved in the Education of the Child of Parents with Restricted Parental Authority
- Journal series
- Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika, ISSN 0208-5313, e-ISSN 2392-1242
- Issue year
- 2021
- Vol
- 41
- No
- 1
- Pages
- 201-230
- Keywords in English
- foster care, education system, shared custody, educational duties
- Keywords in original language
- piecza zastępcza, system oświaty, piecza dzielona, obowiązki edukacyjne
- Abstract in original language
- W niniejszym opracowaniu podjęto rozważania nad problemem relacji w układzie rodzice – wychowankowie pieczy zastępczej będący uczniami –środowisko zastępcze – placówka oświatowa w sytuacji ingerencji sądu rodzinnego we władzę rodzicielską w postaci jej ograniczenia z uwagi na zagrożone dobro dziecka. Postawiono następujące pytanie badawcze: jak kształtuje się status prawny podmiotów zaangażowanych w edukację dziecka? Celem jego rozstrzygnięcia dokonano analizy dogmatyczno-prawnej, uwzględniając przede wszystkim przepisy prawa rodzinnego i oświatowego. Konstruowana na gruncie przywołanego w tekście art. 112.1 kodeksu rodzinnego i opiekuńczego koncepcja pieczy dzielonej i związany z nią rozdział atrybutów rodzicielskich nie zawsze pozwala na jednoznaczne ustalenie przynależności praw i obowiązków względem dziecka. W warunkach jego funkcjonowania w placówce oświatowej kategoryczny kompetencyjny podział rodzi wiele wątpliwości interpretacyjnych, co skłania do sformułowania postulatu obowiązku współdziałania rodziców z przedstawicielami pieczy zastępczej w obszarze wychowania i edukacji.
- URL
- https://apcz.umk.pl/AUNC_PED/article/view/36244 Opening in a new tab
- Language
- pol (pl) Polish
- License
- File
-
- File: 1
-
Wychowanie i kierowanie w warunkach pieczy zastępczej – analiza statusu prawnego podmiotów zaangażowanych w edukację dziecka rodziców z ograniczoną władzą rodzicielską, File K.Jadach,Wychowanie i kierowanie w warunkach pieczy zastępczej – analiza statusu prawnego podmiotów zaangażowanych w edukację dziecka, 2021.pdf / 256 KB
- K.Jadach,Wychowanie i kierowanie w warunkach pieczy zastępczej – analiza statusu prawnego podmiotów zaangażowanych w edukację dziecka, 2021.pdf
- publication date: 30-11-2021
- Wychowanie i kierowanie w warunkach pieczy zastępczej – analiza statusu prawnego podmiotów zaangażowanych w edukację dziecka rodziców z ograniczoną władzą rodzicielską, File K.Jadach,Wychowanie i kierowanie w warunkach pieczy zastępczej – analiza statusu prawnego podmiotów zaangażowanych w edukację dziecka, 2021.pdf / 256 KB
-
- Score (nominal)
- 40
- Score source
- journalList
- Score
- = 40.0, 12-01-2022, ArticleFromJournal
- Uniform Resource Identifier
- https://researchportal.amu.edu.pl/info/article/UAM345a01e6bc5b4ab1930f006f3574ce88/
- URN
urn:amu-prod:UAM345a01e6bc5b4ab1930f006f3574ce88
* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or PerishOpening in a new tab system.