Kształcenie na odległość a prawa dziecka – nowe wymiary szkolnej ekskluzji w czasach epidemii COVID-19
Authors:
- Małgorzata Turczyk,
- Sylwia Jaskulska
Abstract
The aim of this article is to analyze distance learning, which was introduced in Poland during the COVID-19 outbreak, in the context of children’s rights. The main issues discussed herein are connected with incidents of excluding students and failing to respect their rights. The right to education of those children who do not have the conditions to fulfill their obligation of compulsory online schooling is not our only concern. This article also touches on the issue of school’s insufficient guardianship and protective function and, in consequence, the aggravation of inequalities between people with lower and higher family income. The analysis is based on the authors’ appeal that was disseminated in April 2020 by Komitet Ochrony Praw Dzieci [Committee for the Protection of Children’s Rights] and the Ja Teacher’ka [I Teacher] foundation. The study was based on a perusal of the literature on the subject and a legal and normative scrutiny of the binding legal acts on distance learning. The first section presents the school as an institution of normative inclusion in the historical and contemporary perspectives. In the second part, we shed light on areas of exclusion in the context of the changes introduced in connection with the pandemic.
- Record ID
- UAM36dd07f674fd40368e165bee2b1cc5ec
- Author
- Other language title versions
- Distance Education and Children’s Rights: New DimensiDons of School Exclusion During the COVID-19 Outbreak
- Journal series
- Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, ISSN 1896-2327, e-ISSN 2353-7787
- Issue year
- 2020
- Vol
- 15
- No
- 3 (57)
- Pages
- 9-19
- Other elements of collation
- Podtytuł: From Exlusion to Inclusion
- Keywords in Polish
- kształcenie na odległość, prawa dziecka, eksluzja, szkolna eksluzja, Covid-19
- Keywords in English
- Distance learning, children's rights, Covid-19, exclusion, school exclusion
- Abstract in Polish
- Celem tekstu jest ukazanie kształcenia na odległość, które zostało wprowadzone w Polsce w czasie epidemii COVID-19, w kontekście prawa dziecka. Główne wątki są skoncentrowane wokół przejawów wykluczania uczniów i uczennic oraz nierealizowania ich praw. Nie chodzi tylko o prawo do nauki tych dzieci, które nie mają warunków do realizowania obowiązku szkolnego online, ale też o niedostateczne pełnienie przez szkołę funkcji opiekuńczej i wychowawczej oraz pogłę- bianie w konsekwencji nierówności między osobami o niższym i wyższym kapitale rodzinnym. Podstawą tekstu jest manifest autorek upowszechniony w kwietniu 2020 roku na stronach Komitetu Ochrony Praw Dziecka i Fundacji Ja Nauczyciel’ka. Badania oparto na metodzie analizy treści literatury przedmiotu oraz analizy prawnonormatywnej obowiązujących aktów prawa dotyczących kształcenia na odległość. W pierwszej części ukazana jest szkoła jako instytucja inkluzji normatywnej w perspektywie historycznej oraz współczesnej. W drugiej naświetlono obszary wykluczenia w kontekście wprowadzanych zmian związanych z pandemią.
- DOI
- DOI:10.35765/eetp.2020.1557.01 Opening in a new tab
- URL
- https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/issue/view/133 Opening in a new tab
- Language
- pol (pl) Polish; (en) English
- License
- File
-
- File: 1
-
Kształcenie na odległość a prawa dziecka – nowe wymiary szkolnej ekskluzji w czasach epidemii COVID-19, File Turczyk M., Jaskulska S.,Kształcenie na odległość a prawa dziecka – nowe wymiary szkolnej ekskluzji w czasach epidemii COVID-19, 2020.pdf / 129 KB
- Turczyk M., Jaskulska S.,Kształcenie na odległość a prawa dziecka – nowe wymiary szkolnej ekskluzji w czasach epidemii COVID-19, 2020.pdf
- publication date: 19-07-2021
- Kształcenie na odległość a prawa dziecka – nowe wymiary szkolnej ekskluzji w czasach epidemii COVID-19, File Turczyk M., Jaskulska S.,Kształcenie na odległość a prawa dziecka – nowe wymiary szkolnej ekskluzji w czasach epidemii COVID-19, 2020.pdf / 129 KB
-
- File: 2
-
Kształcenie na odległość a prawa dziecka – nowe wymiary szkolnej ekskluzji w czasach epidemii COVID-19, File Turczyk M., Jaskulska S.,Distance Education and Children’s Rights - New Dimensions of School Exclusion During the COVID-19 Outbreak, 2020.pdf / 116 KB
- Turczyk M., Jaskulska S.,Distance Education and Children’s Rights - New Dimensions of School Exclusion During the COVID-19 Outbreak, 2020.pdf
- publication date: 19-07-2021
- Kształcenie na odległość a prawa dziecka – nowe wymiary szkolnej ekskluzji w czasach epidemii COVID-19, File Turczyk M., Jaskulska S.,Distance Education and Children’s Rights - New Dimensions of School Exclusion During the COVID-19 Outbreak, 2020.pdf / 116 KB
-
- Score (nominal)
- 70
- Score source
- journalList
- Score
- = 70.0, 12-01-2022, ArticleFromJournal
- Uniform Resource Identifier
- https://researchportal.amu.edu.pl/info/article/UAM36dd07f674fd40368e165bee2b1cc5ec/
- URN
urn:amu-prod:UAM36dd07f674fd40368e165bee2b1cc5ec
* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or PerishOpening in a new tab system.