The Contemporary Teacher in the Lenses of Influences of the Educational Traditions
Authors:
- Małgorzata Kabat
Abstract
The aim of the text is, on the one hand, to realize the existence of a contemporary model of functioning of the teacher inherent in the resources of traditional pedagogy, and on the other hand, the possibility of introducing changes in it and adapting to new social conditions. In the undertaken explorations there were indicated the roots of the educational present perpetuating the old Prussian Model developed in the 19th century. Its evaluation and criticism contributed to the emergence of currents of new education, which are reformist pedagogical movement. It left its mark on the teaching profession, selected elements and ideas of which appeared in Paulo Freire’s model combining past and present solutions. It illustrates the persistence of a hierarchical school structure that requires the school and the teacher to undertake modernization. Therefore, an authorial diagram showing selected components of the discussed models coming from the stream of new education, which enables transforming the teacher’s work and thinking favoring leaving the conservative approach, was developed.
- Record ID
- UAM37c3a2f638e841ef868470ee3e1bf924
- Author
- Other language title versions
- Współczesny nauczyciel w soczewce oświatowych tradycji
- Journal series
- Prima Educatione, ISSN 2544-2317, [2657-3229]
- Issue year
- 2021
- Vol
- 5
- Pages
- 73-85
- Keywords in Polish
- nauczyciel; tradycja; model pruski; Gestalt; emancypacja; transgresja; model Freire'a; współczesność
- Keywords in English
- teacher; tradition; Prussian Model; Gestalt’s; emancipation; transgression; Freire’s model; contemporary times
- Abstract in Polish
- Celem artykułu z jednej strony jest pobudzenie oświatowego środowiska do refleksji na temat współczesnego modelu funkcjonowania nauczyciela, który tkwi w zasobach tradycyjnej pedagogiki, a z drugiej wskazanie możliwości zmian nauczycielskiego funkcjonowania poprzez zaistnienie nowych społecznych warunków. W podjętych rozważaniach zwrócono uwagę na utrwalenie się we współczesnych czasach elementów dawnego pruskiego modelu, opracowanego w XIX w. Jego ewaluacja i krytyka przyczyniła się do powstania odmiennych strategii i sposobów pełnienia nauczycielskich obowiązków, które są efektem dokonujących się zmian. Obszar poszukiwań zawężono do krótkiego wyeksponowania wybranych koncepcji wynikających z nurtu nowego wychowania, będącego reformatorskim ruchem pedagogicznym. Odcisnął on swoje piętno na nauczycielskiej profesji, która zaistniała m.in. w modelu Paula Freire’a, łączącego dawne i obecne rozwiązania. Ilustruje on głębszą perspektywę utrzymywania się zhierarchizowanej szkolnej struktury określającej aktywność nauczyciela w odmiennych warunkach społeczeństwa informacyjnego. Będzie on stanowił inspirację do podjęcia przez nauczyciela modernizacji swego zawodu i warsztatu pracy. W podsumowaniu zamieszczono autorskie opracowanie schematu zawierającego wybrane składniki z modeli nurtu nowego wychowania kształtujące aktywną postawę umożliwiającą odejście od zachowawczego podejścia.
- DOI
- DOI:10.17951/pe.2021.5.73-85 Opening in a new tab
- URL
- https://journals.umcs.pl/pe/article/view/12437/9261 Opening in a new tab
- Language
- eng (en) English
- License
- File
-
- File: 1
-
The Contemporary Teacher in the Lenses of Influences of the Educational Traditions, File Kabat M., The Contemporary Teacher in the Lenses of, 2021.pdf / 163 KB
- Kabat M., The Contemporary Teacher in the Lenses of, 2021.pdf
- publication date: 16-11-2021
- The Contemporary Teacher in the Lenses of Influences of the Educational Traditions, File Kabat M., The Contemporary Teacher in the Lenses of, 2021.pdf / 163 KB
-
- Score (nominal)
- 40
- Score source
- journalList
- Score
- = 40.0, 25-01-2022, ArticleFromJournal
- Uniform Resource Identifier
- https://researchportal.amu.edu.pl/info/article/UAM37c3a2f638e841ef868470ee3e1bf924/
- URN
urn:amu-prod:UAM37c3a2f638e841ef868470ee3e1bf924
* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or PerishOpening in a new tab system.