DNA-V – a Contextual Approach to Mental Health as a Benchmark for Evidence-Based Psychological Education at School
Authors:
- Joanna Maria Szafran,
- Hubert Czupała,
- Louise Hayes
Abstract
W artykule wskazano założenia polskiej polityki oświatowej ostatnich lat, mające na celu bardziej kompleksowe ujęcie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Starając się pokazać stosowane w innych krajach skuteczne rozwiązania praktyczne, przedstawiono przykłady opartych na dowodach naukowych podejść kontekstualnych i możliwości ich implementacji w codziennej rzeczywistości szkolnej. Zaprezentowana perspektywa stanowi alternatywę dla wciąż obecnych w Polsce, skoncentrowanych na treści programów edukacyjno-wychowawczych, profilaktycznych czy promocji zdrowia. Wykorzystując założenia modelu DNA-V, ukazano, jak edukacja psychologiczna może integrować różne interwencje w taki sposób, by podejmowane działania uwzględniały społeczny i indywidualny kontekst funkcjonowania uczniów oraz wspierały prawidłowy proces dojrzewania młodych ludzi.
- Record ID
- UAM3a01c431d8f14e9dbd42ea3c822f4892
- Author
- Journal series
- Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika, ISSN 0208-5313, e-ISSN 2392-1242
- Issue year
- 2021
- Vol
- 41
- No
- 1
- Pages
- 95-121
- Keywords in Polish
- DNA-V, zdrowie psychiczne, edukacja psychologiczna, elastyczność psychologiczna, uważność, psychologia pozytywna, interwencja szkolna oparta na dowodach
- Keywords in original language
- DNA-V, Mental Health, Psychological Education, Psychological Flexibility, Mindfulness, Positive Psychology, Evidence-Based School Intervention
- Abstract in original language
- The article attempts at outlining the development of the holistic approach to the mental health of children and adolescents worldwide and contextualises it with the Polish background. Accordingly, it provides examples of actions undertaken in the Polish educational policy to introduce a holistic approach to the mental health of children and adolescents through various education, care, prevention and wellness-oriented programmes which have been established and conducted within the last two decades. Moreover, the article attempts to explain how context-focused and evidence-based mental health approaches, such as mindfulness, positive psychology, development of psychological flexibility, can be used as an alternative to content-focused actions that have been taken worldwide so far. In the paper, a developmental-contextual behavioural model called DNA-V is used to refer to a concrete example of how psychological education could integrate evidence-informed interventions into a social and individual context, as well as to promote the healthy transition from puberty to adulthood.
- URL
- https://apcz.umk.pl/AUNC_PED/article/view/36239 Opening in a new tab
- Language
- eng (en) English
- License
- File
-
- File: 1
-
DNA-V – a Contextual Approach to Mental Health as a Benchmark for Evidence-Based Psychological Education at School, File J. Szafran, DNA-V – a Contextual Approach to Mental Health as a Benchmark for Evidence-Based Psychological Education at School, 2021 / 459 KB
- J. Szafran, DNA-V – a Contextual Approach to Mental Health as a Benchmark for Evidence-Based Psychological Education at School, 2021
- publication date: 30-11-2021
-
- Score (nominal)
- 40
- Score source
- journalList
- Score
- = 40.0, 12-01-2022, ArticleFromJournal
- Uniform Resource Identifier
- https://researchportal.amu.edu.pl/info/article/UAM3a01c431d8f14e9dbd42ea3c822f4892/
- URN
urn:amu-prod:UAM3a01c431d8f14e9dbd42ea3c822f4892
* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or PerishOpening in a new tab system.