Dobrostan nauczycielek i nauczycieli wychowania przedszkolnego a ich postawy wobec kształcenia na odległość w czasie pandemii COVID-19
Authors:
- Barbara Anna Jankowiak,
- Sylwia Jaskulska
Abstract
RESEARCH OBJECTIVE: To explore the association between the well-being of pre-school teach-ers and their attitudes towards distance education during the COVID-19 outbreak. THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The results were submitted to statistical analy-sis using the Student T-test for dependent groups. A test was used to compare the mean score on the attitude scale and the mean scale of psychosocial well-being. Pre-school teachers, who were conducted remote classes (427 women and 2 men) were qualified for the research. THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The text presents the theoretical background of the re-search, methods, and research results with interpretations.RESEARCH RESULTS: The results showed that the higher the level of well-being, the better teachers assess elements of their reality during distance education time. High well-being is asso-ciated with the perception of the possibility of supporting the child’s physical, emotional, cognitive, and social development, it affects the perception of a smaller range of difficulties related to dis-tance education (or overcoming them more effectively), allows noticing the development of one’s professional competences is related to the more frequent use of distance learning elements in the past and planning to use it in the future, as well as feeling positive emotions in relationships with people who, together with teachers, create the pre-school communities. CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: The recommendations con-cern strengthening the profession of pre-school teachers by using their own’ resources to create a work environment.
- Record ID
- UAM43723a81d1c648abbed704d4073f1ea7
- Author
- Other language title versions
- Pre-school Teacher’s Well-being and Their Attitudes Towards Distance Education During the COVID-19
- Journal series
- Horyzonty Wychowania, ISSN 1643-9171, e-ISSN 2391-9485
- Issue year
- 2021
- Vol
- 20
- No
- 53
- Pages
- 25-37
- Other elements of collation
- Podtytuł: Kształcenie w szkole i w rodzinie w dobie pandemii COVID-19; redaktor numeru: Bożena Sieradzka-Baziur
- Keywords in Polish
- dobrostan ; nauczyciel przedszkola ; kształcenie na odległość ; COVID-19
- Keywords in English
- well-being, preschool teacher, distance education, COVID-19
- Abstract in Polish
- CEL NAUKOWY: Eksploracja zależności pomiędzy dobrostanem nauczycielek/li wychowania przedszkolnego a ich postawami wobec kształcenia na odległość w czasie pandemii COVID-19. PROBLEM I METODY BADAWCZE: Użyto testu t Studenta dla prób zależnych do porównywania dwóch średnich pochodzących z jednej grupy: średniej wyniku w skali postaw oraz średniej skali psychospołecznego prosperowania. Do badań kwalifikowane/ni były/li nauczycielki/le wychowania przedszkolnego prowadzący zajęcia zdalne (427 kobiet i 2 mężczyzn). PROCES WYWODU: W tekście zaprezentowano podstawy teoretyczne badań, metody, przebieg badań oraz wyniki z interpretacjami. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Uzyskano wyniki świadczące o tym, że im wyższy poziom dobrostanu, tym lepiej nauczycielki i nauczyciele oceniają poszczególne elementy ich rzeczywistości w czasie edukacji zdalnej. Wysoki dobrostan jest związany z dostrzeganiem możliwości wspierania fizycznego, emocjonalnego, poznawczego i społecznego rozwoju dziecka, rzutuje na odczuwanie mniejszego zakresu trudności związanych z kształceniem zdalnym (lub skuteczniejszego ich pokonywania), pozwala dostrzec rozwój własnych kompetencji zawodowych, ma związek z częstszym wykorzystywaniem elementów kształcenia zdalnego w przeszłości i planowaniem wykorzystania go w przyszłości, a także odczuwaniem pozytywnych emocji w relacjach z ludźmi, którzy wraz z nauczycielkami tworzą społeczność danego przedszkola. WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Rekomendacje dotyczą wzmacniania zawodu nauczyciela wychowania przedszkolnego poprzez wykorzystywanie osobistych zasobów nauczycielek/li do kreowania środowiska pracy.
- DOI
- DOI:10.35765/hw.1966 Opening in a new tab
- URL
- https://horyzonty.ignatianum.edu.pl/HW/issue/view/103 Opening in a new tab
- Language
- pol (pl) Polish
- License
- File
-
- File: 1
-
Dobrostan nauczycielek i nauczycieli wychowania przedszkolnego a ich postawy wobec kształcenia na odległość w czasie pandemii COVID-19, File Jankowiak B., Jaskulska S., Dobrostan nauczycielek i nauczycieli wychowania przedszkolnego a ich postawy wobec kształcenia na odległość w czasie pandemii COVID-19, 2021.pdf / 408 KB
- Jankowiak B., Jaskulska S., Dobrostan nauczycielek i nauczycieli wychowania przedszkolnego a ich postawy wobec kształcenia na odległość w czasie pandemii COVID-19, 2021.pdf
- publication date: 11-08-2021
- Dobrostan nauczycielek i nauczycieli wychowania przedszkolnego a ich postawy wobec kształcenia na odległość w czasie pandemii COVID-19, File Jankowiak B., Jaskulska S., Dobrostan nauczycielek i nauczycieli wychowania przedszkolnego a ich postawy wobec kształcenia na odległość w czasie pandemii COVID-19, 2021.pdf / 408 KB
-
- Score (nominal)
- 70
- Score source
- journalList
- Score
- = 70.0, 22-12-2021, ArticleFromJournal
- Uniform Resource Identifier
- https://researchportal.amu.edu.pl/info/article/UAM43723a81d1c648abbed704d4073f1ea7/
- URN
urn:amu-prod:UAM43723a81d1c648abbed704d4073f1ea7
* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or PerishOpening in a new tab system.