Relacyjna koncepcja antropologiczna o. Pawła Fłorenskiego
Authors:
- Elżbieta Teresa Kotkowska
Abstract
Not only we should we ask: who is man? What is the man? We should ask how does man become? It is very important question, because the human sciences investigate more and more deeply how various relationships shape the human personality. It is worth turning to the relational anthropology of Father Paweł Fłorenski, in this context. The basis of his vision is the biblical proclamation that man, in his uniqueness, is shaped by the relationship to the Triune God. The Russian philosopher and theologian argues that man, in God’s created dissimilarity, through a constant dynamic relationship with himself, others, God and the world, achieves a likeness or participation in the exchange of God’s gifts of love through the Son in the Holy Spirit to Father. It is a relationship that fully constitutes him, who he is, what he is and how he is, and it distinguishes him from other creatures.
- Record ID
- UAM56f8cc8a5b3e48dd8517b25e83b02ff9
- Author
- Other language title versions
- On the Relational Anthropology of Father Paweł Fłorenski
- Pages
- 143-154
- Book
- Baum Ewa, Ewa Baum Cofta Szczepan, Szczepan Cofta Grzegorczyk Anna Anna Grzegorczyk (eds.): Fenomen tego, co ludzkie, Filozofia i Logika - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, no. 135, 2021, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 314 p., ISBN 978-83-232-3978-9
- Keywords in Polish
- Trójjedyny, perychoreza, relacja, antropologia
- Keywords in English
- Triune God, Perichoresis, relation, anthropology
- Abstract in Polish
- Nie tylko powinniśmy pytać kim jest człowiek?, czym jest człowiek? ale w jaki sposób się staje? Pytanie to jest ważne, ponieważ nauki o człowieku coraz głębiej badają jak różnorodne relacje kształtują ludzką osobowość. Warto w tym kontekście zwrócić się ku relacyjnej antropologii o. Pawła Fłorenskiego. Podstawą jego wizji jest biblijne przesłanie, że człowieka, w jego wyjątkowości, kształtuje relacja do Boga Trójjedynego. Rosyjski filozof i teolog przekonuje, że człowiek w swym stworzonym niepodobieństwie, poprzez ciągłą dynamiczną relację do siebie, innych, Boga i świata osiąga podobieństwo, czyli uczestnictwo w wymianie Bożych darów miłości poprzez Syna w Duchu Świętym ku Ojcu. Jest to relacja, która w pełni go konstytuuje w tym kim, czym i jak jest i to go wyróżnia pośród innych stworzeń.
- URL
- https://researchportal.amu.edu.pl/info/article/UAM56f8cc8a5b3e48dd8517b25e83b02ff9/ Opening in a new tab
- Language
- pol (pl) Polish
- Score (nominal)
- 20
- Score source
- publisherList
- Score
- = 20.0, 07-01-2022, MonographChapterAuthor
- Uniform Resource Identifier
- https://researchportal.amu.edu.pl/info/article/UAM56f8cc8a5b3e48dd8517b25e83b02ff9/
- URN
urn:amu-prod:UAM56f8cc8a5b3e48dd8517b25e83b02ff9
* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or PerishOpening in a new tab system.