Selected Contexts of the History of the Progress of Knowledge about the Educational Potential of a Child in the Prenatal Period
Authors:
- Katarzyna Bożena Sadowska
Abstract
Celem opracowania jest ukazanie wybranych kontekstów historii postępu wiedzy na temat potencjału edukacyjnego dziecka w okresie prenatalnym. Potencjał edukacyjny zdefiniowany został jako zasoby rozwojowe i edukacyjne człowieka. Autorka przeprowadziła analizę sposobów definiowania dziecka i dzieciństwa oraz zasygnalizowała postęp nauk społecznych, do którego doszło pod koniec XIX i w XX wieku, a który miał duże znaczenie w procesie transformacji koncepcji dziecka i dzieciństwa wraz z jego okresem przedurodzeniowym. Ponadto w artykule znajduje się przegląd głównych założeń współczesnej psychologii i pedagogiki prenatalnej, zachęcający do dyskursu nad edukacyjnym potencjałem człowieka od momentu jego poczęcia.
- Record ID
- UAM687964f767ff4f7fbb202ae7c87e7e33
- Author
- Other language title versions
- Wybrane konteksty historii kształtowania się wiedzy na temat potencjału edukacyjnego dziecka w okresie prenatalnym
- Journal series
- Prima Educatione, ISSN 2544-2317, [2657-3229]
- Issue year
- 2021
- Vol
- 5
- Pages
- 55-71
- Keywords in Polish
- dziecko w okresie prenatalnym; psychologia prenatalna; pedagogika prenatalna; zasoby rozwojowe i edukacyjne człowieka
- Keywords in original language
- prenatal child; prenatal psychology; prenatal pedagogy; human development and educational resources
- Abstract in original language
- The aim of the study is to show the progress of knowledge regarding the developmental and educational potential of a child in the prenatal period. The educational potential in this study is defined as human development and educational resources. The author analyzes the ways of defining a child and childhood, signals the progress of social sciences that took place at the end of the 19th and in the 20th centuries, which was of great importance for the transformation of the concept of a child and childhood with its pre-birth period. The author also reviews the assumptions of contemporary psychology and prenatal pedagogy, and encourages a discourse on human potential from the moment of conception.
- DOI
- DOI:10.17951/pe.2021.5.55-71 Opening in a new tab
- URL
- https://journals.umcs.pl/pe/article/view/12397/9260 Opening in a new tab
- Language
- eng (en) English
- License
- File
-
- File: 1
-
Selected Contexts of the History of the Progress of Knowledge about the Educational Potential of a Child in the Prenatal Period, File K.Sadowska,Selected Contexts of the History of the Progress of Knowledge about the Educational Potential of a Child...,2021.pdf / 127 KB
- K.Sadowska,Selected Contexts of the History of the Progress of Knowledge about the Educational Potential of a Child...,2021.pdf
- publication date: 25-01-2022
- Selected Contexts of the History of the Progress of Knowledge about the Educational Potential of a Child in the Prenatal Period, File K.Sadowska,Selected Contexts of the History of the Progress of Knowledge about the Educational Potential of a Child...,2021.pdf / 127 KB
-
- Score (nominal)
- 40
- Score source
- journalList
- Score
- = 40.0, 25-01-2022, ArticleFromJournal
- Uniform Resource Identifier
- https://researchportal.amu.edu.pl/info/article/UAM687964f767ff4f7fbb202ae7c87e7e33/
- URN
urn:amu-prod:UAM687964f767ff4f7fbb202ae7c87e7e33
* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or PerishOpening in a new tab system.