Psychoterapia w szkole? Dylematy w kontekście pandemii COVID-19
Authors:
- Anna Gulczyńska
Abstract
The aim of the article is to answer the question why school is not a place where psychotherapy should be conducted. Taking up this topic seems to be particularly important when the demand for specialized help - provided by the school and dedicated to students, in the context of the COVID-19 pandemic increases. The article may fill a certain gap in the Polish-language literature on the subject, as there are currently no such papers. First, the basic data related to the changes in mental health caused by the pandemic in the group of children and adolescents were presented. In the next part, the specificity of the psychotherapy process is presented, taking into account scientific definitions. Then, it was pointed out why psychotherapy should not be conducted at school, and even taking it would be harmful for students. The last part presents a short outline of the proposed forms of support, which is a certain complement to the work. In the article, which is consistent with the literature on the subject, the words psychotherapy and therapy will be treated interchangeably.
- Record ID
- UAM7bc5dfc6a181421f8fd461ebe652311c
- Author
- Other language title versions
- Psychotherapy at school? Dilemmas in the context of the COVID-19 pandemic
- Journal series
- Forum Pedagogiczne, ISSN 2083-6325, e-ISSN 2449-7142, Semiannual
- Issue year
- 2021
- Vol
- 11
- No
- 2
- Pages
- 131-147
- Keywords in English
- Psychotherapy at school? Dilemmas in the context of the COVID-19 pandemic
- Keywords in original language
- pomoc psychologiczno-pedagogiczna, psychoterapia, szkoła, COVID-19
- Abstract in original language
- Celem artykułu jest udzielenie odpowiedzi na pytanie, dlaczego szkoła nie jest miejscem, w którym powinno prowadzić się psychoterapię. Podjęcie tego tematu wydaje się być szczególnie istotne w momencie wzrostu zapotrzebowania na specjalistyczną pomoc – świadczoną przez szkołę, a dedykowaną uczniom, w kontekście pandemii COVID-19. Artykuł może wypełnić pewną lukę w polskojęzycznej literaturze przedmiotu, ponieważ aktualnie brak jest prac o tym temacie. W pierwszej kolejności przedstawiono podstawowe dane związane ze zmianami, jakie w zakresie zdrowia psychicznego w grupie dzieci i młodzieży spowodowała pandemia. W dalszej części zaprezentowano specyfikę procesu psychoterapii, z uwzględnieniem definicji naukowych. Następnie wskazano, dlaczego w szkole nie należy prowadzić psychoterapii, a nawet jej podejmowanie byłoby szkodliwe dla uczniów. W ostatniej części przestawiono krótki zarys proponowanych form wsparcia, stanowiący pewne dopełnienie pracy. W artykule tym, co jest zgodne z literaturą przedmiotu, słowa psychoterapia i terapia traktowane są zamiennie.
- DOI
- DOI:10.21697/fp.2021.2.10 Opening in a new tab
- URL
- https://czasopisma.uksw.edu.pl/index.php/fp/article/view/9600 Opening in a new tab
- Language
- pol (pl) Polish
- License
- File
-
- File: 1
-
Psychoterapia w szkole? Dylematy w kontekście pandemii COVID-19
, File A. Gulczyńska, Psychoterapia w szkole. Dylematy w kontekście pandemii COVID-19, 2021.pdf / 221 KB
- A. Gulczyńska, Psychoterapia w szkole. Dylematy w kontekście pandemii COVID-19, 2021.pdf
- publication date: 24-01-2022
- Psychoterapia w szkole? Dylematy w kontekście pandemii COVID-19 , File A. Gulczyńska, Psychoterapia w szkole. Dylematy w kontekście pandemii COVID-19, 2021.pdf / 221 KB
-
- Score (nominal)
- 70
- Score source
- journalList
- Score
- = 70.0, 24-01-2022, ArticleFromJournal
- Uniform Resource Identifier
- https://researchportal.amu.edu.pl/info/article/UAM7bc5dfc6a181421f8fd461ebe652311c/
- URN
urn:amu-prod:UAM7bc5dfc6a181421f8fd461ebe652311c
* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or PerishOpening in a new tab system.