Opinie nauczycielek i nauczycieli wobec edukacji zdalnej dzieci ze spektrum autyzmu w czasie pandemii COVID-19
Authors:
- Marzena Agnieszka Buchnat,
- Aneta Wojciechowska
Abstract
The aim of this study is to indicate the potential benefits and problems of children with Autism spectrum disorder (ASD) occurring during online education in the view of their teachers. The following research problem was set while the study: What are the teachers’ opinions on online education of students with ASD? The quantitative strategy was used in the research. The diagnostic survey method with online questionnaire was used. 111 women and 12 men – teachers conducting online classes with students with ASD were qualified to the study. The statistical analysis of the results was conducted with the use of descriptive statistics methods. According to the teachers of students with ASD online education is getting worse their school difficulties. In their view the biggest problems are comprehension and memorization of the new material and communication. The teachers notice that during online education interactions with their peers with ASD are getting worse in addition to their difficulties in communication with teachers and their peers comparing to classroom teaching. The difficulties faced among children and teenagers with ASD while online education indicate the necessity for the proper organization of this form of education. It should be adjusted to the needs and capabilities of students with ASD and focused on the cooperation with their parents.
- Record ID
- UAM82612aa9c392443fbf6ca00dbf4bff6c
- Author
- Other language title versions
- Teachers‘ opinion on online education of children with autism spectrum disorders during COVID-19 pandemic
- Journal series
- Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, ISSN 2080-9476, e-ISSN 2544-0519, Quarterly
- Issue year
- 2021
- No
- 43
- Pages
- 65-76
- Keywords in English
- online education, COVID 19, student with ASD
- Keywords in original language
- edukacja zdalna, COVID-19, uczeń/uczennica z ASD
- Abstract in original language
- Celem naukowym niniejszej publikacji jest określenie ewentualnych korzyści i problemów osób z zaburzeniem ze spektrum autyzmu (Autism spectrum disorder-ASD) występujących podczas edukacji zdalnej w opinii nauczycieli/ek ich uczących. Podczas badań postawiono następujący problem badawczy: Jakie są opinie nauczycieli/ek o edukacji zdalnej osób z ASD? W badaniach posłużono się strategią ilościową. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego, w ramach której wykorzystano ankietę internetową. Do badań kwalifikowane/ni były/li nauczycielki/le prowadzące/y zajęcia zdalne z osobami z ASD (111 kobiet i 12 mężczyzn). Przeprowadzono analizę statystyczną uzyskanych wyników z wykorzystaniem metod statystyki opisowej. Uzyskano wyniki świadczące o tym, że w opinii nauczycielek/li uczących dzieci i młodzież z ASD edukacja zdalna pogłębia trudności szkolne tych osób. Dostrzegają oni największe problemy u uczniów i uczennic z ASD w zrozumieniu i zapamiętaniu nowego materiału oraz komunikacji. Nauczycielki/le zauważają, że podczas edukacji zdalnej pogarszają się relacje z rówieśnikami osób z ASD oraz pogłębiają się ich trudności w zakresie komunikowania się z nauczycielem, rówieśnikami w porównaniu z sytuacją kształcenia stacjonarnego. Występujące trudności dzieci i młodzieży z ASD podczas edukacji zdalnej wskazują na konieczność odpowiedniej organizacji tej formy nauki. Powinna ona być dostosowana do potrzeb i możliwości osób z ASD oraz skupiona na nawiązaniu w większym zakresie współpracy z rodzicami.
- URL
- https://niepelnosprawnosc.ug.edu.pl/archiwum-pdf/niepelnosprawnosc43.pdf Opening in a new tab
- Language
- pol (pl) Polish
- License
- File
-
- File: 1
-
Opinie nauczycielek i nauczycieli wobec edukacji zdalnej dzieci ze spektrum autyzmu w czasie pandemii COVID-19, File M. Buchnat, A. Wojciechowska, Opinie nauczycielek i nauczycieli wobec edukacji zdalnej dzieci ze spektrum autyzmu, 2021.pdf / 1 MB
- M. Buchnat, A. Wojciechowska, Opinie nauczycielek i nauczycieli wobec edukacji zdalnej dzieci ze spektrum autyzmu, 2021.pdf
- publication date: 25-01-2022
- Opinie nauczycielek i nauczycieli wobec edukacji zdalnej dzieci ze spektrum autyzmu w czasie pandemii COVID-19, File M. Buchnat, A. Wojciechowska, Opinie nauczycielek i nauczycieli wobec edukacji zdalnej dzieci ze spektrum autyzmu, 2021.pdf / 1 MB
-
- Score (nominal)
- 40
- Score source
- journalList
- Score
- = 40.0, 25-01-2022, ArticleFromJournal
- Uniform Resource Identifier
- https://researchportal.amu.edu.pl/info/article/UAM82612aa9c392443fbf6ca00dbf4bff6c/
- URN
urn:amu-prod:UAM82612aa9c392443fbf6ca00dbf4bff6c
* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or PerishOpening in a new tab system.