Dotykanie minionego. Fortepian Jane Campion jako przykład adaptacji auratycznej
Authors:
- Marcin Jauksz
Abstract
In this article, I attempt to define a new phenomenon in world contemporary cinema. Thanks to new visual means of expression, with a focus on their haptic nature, film tries to recreate moods and sensitivities associated with the past. As an informed reading of Emily Dickin-son’s poetry and Emily Brontë’s Wuthering Heights, Jane Campion’s The Piano becomes an example of a plot that is, on the one hand, filled with perspectives, motifs and situations from these works and, on the other hand, thanks to the stylistic multisensory nature of cin-ema, recreates the nineteenth-century dynamics of relations and moods recorded in histori-cal sources in specific characters and objects. Thus, it becomes an auraptation (auraptation: auratic adaptation), an adaptation of the aura found in the literary testimonies of a given epoch. It translates a story that was not created in the nineteenth century into the present and the contemporary media.
- Record ID
- UAMb158d2684f84436b84077f10fbe3fe85
- Author
- Other language title versions
- Touching the Past: Jane Campion’s The Pianoas an Example of an Auratic Adaptation
- Journal series
- Forum Poetyki / Forum of Poetics, ISSN 2451-1404
- Issue year
- 2021
- No
- 23
- Pages
- 158-173; 174-189
- Keywords in Polish
- adaptacja; aura; materialność; intertekstualność; wiek XIX; fetysz; film i pisarstwo kobiece
- Keywords in English
- aura; adaptation; materiality; women's film and writing; 19th century fetish; intertextuality
- Abstract in Polish
- Artykuł jest próbą zdefiniowania zjawiska w światowym kinie współczesnym, które wykorzystując nowe sposoby komunikacji w obrębie sztuk wizualnych i ich haptyczności, stara się rekreować nastroje i wrażliwości konotowane z kulturą minionych czasów. Fortepian Jane Campion, jako świadectwo zaangażowanej lektury przede wszystkim poezji Emily Dickinson, ale też Wichrowych Wzgórz Emily Brontë, staje się tu przykładem fabuły z jednej strony nasyconej perspektywami, motywami i sytuacjami zaczerpniętymi z tych utworów, z drugiej wykorzystuje stylistyczną multisensoryczność kina, by w przedstawionych bohaterach i przedmiotach ich otaczających odtwarzać dynamikę relacji i nastroje znane z przekazów o kulturze połowy XIX wieku. Dzięki temu staje się auraptacją (adaptacją auratyczną; ang. auraptation – auratic adaptation), adaptacją aury wyczytanej spomiędzy literackich świadectw epoki, przeniesieniem w dzisiejsze czasy i właściwe im media niepowstałej w wieku XIX opowieści.
- DOI
- DOI:10.14746/fp.2021.23.28903 Opening in a new tab
- URL
- https://pressto.amu.edu.pl/index.php/fp/article/view/28903 Opening in a new tab
- Language
- pol (pl) Polish; eng (en) English
- License
- File
-
- File: 1
-
Dotykanie minionego. Fortepian Jane Campion jako przykład adaptacji auratycznej, File Dotykanie minionego.pdf / 180 KB
- Dotykanie minionego.pdf
- publication date: 05-11-2021
- Dotykanie minionego. Fortepian Jane Campion jako przykład adaptacji auratycznej, File Dotykanie minionego.pdf / 180 KB
-
- File: 2
-
Dotykanie minionego. Fortepian Jane Campion jako przykład adaptacji auratycznej, File Touching the Past.pdf / 173 KB
- Touching the Past.pdf
- publication date: 05-11-2021
- Dotykanie minionego. Fortepian Jane Campion jako przykład adaptacji auratycznej, File Touching the Past.pdf / 173 KB
-
- Score (nominal)
- 70
- Score source
- journalList
- Score
- = 70.0, 22-12-2021, ArticleFromJournal
- Uniform Resource Identifier
- https://researchportal.amu.edu.pl/info/article/UAMb158d2684f84436b84077f10fbe3fe85/
- URN
urn:amu-prod:UAMb158d2684f84436b84077f10fbe3fe85
* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or PerishOpening in a new tab system.