Teacher – presumer and researcher in pedagogy
Authors:
- Małgorzata Kabat
Abstract
W artykule skoncentrowano się na przybliżeniu nowej idei wkraczającej w oświatowe pola. Wskazana nieznana kwestia wymaga ukazania jej korzeni wraz z rozumieniem presumenryzmu odnoszącego się do działalności nauczyciela w procesie edukacji, jak i realizowanych badaniach. W każdym obszarze wymagana jest od nauczającego aktywność, pomysłowość, twórczość, mobilność, by w ciekawy sposób prezentować treści nauczania i ucznia się oraz planować badania. Pozyskuje się z tych form działalności wiedzę służącą unowocześnianiu indywidualnego, jak i wspólnie tworzonego warsztatu pracy. Gromadzone nauczycielskie doświadczenia jako presumenta przyczyniają się do promocji edukacyjnych produktów i usług, które korzystnie będą oddziaływać na rangę całego systemu kształcenia. Poprowadzona teoretyczna argumentacja ukazuje przenikanie się nowych i zróżnicowanych idei do nauczycielskich obowiązków i badań. Staną się one wyznacznikiem określonych przekształceń obejmujących wielorakie oświatowe zmiany. Ich poznanie może stać się cenną inspiracją i źródłem informacji dla unowocześniania nauczycielskiej praktyki i promowania edukacji jako swoistej marki.
- Record ID
- UAMb7dfcb7059fb4f79ba4d59e561b89c25
- Author
- Other language title versions
- Nauczyciel – presument i realizator badań naukowych w pedagogice
- Journal series
- Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas Pedagogika, ISSN 1896-4591
- Issue year
- 2020
- Vol
- 22
- Pages
- 13-26
- Keywords in Polish
- nauczyciel, presument, badania naukowe, promocja usług edukacyjnych
- Keywords in original language
- teacher, presumer, scientific research, promotion of educational services
- Abstract in original language
- The article focuses on introducing a new idea emerging in the field of education. The unknown issue indicated here requires showing its roots along with an understanding of presumenism relating to the teacher’s activities in the process of education and conducting research. In both areas, activity, inventiveness, creativity, mobility are required of the teacher so that the content of teaching and studying as well as the research plan are presented in an interesting way. Knowledge from these forms of activity is used to modernize the individual, as well as jointly created, artistry. The teacher’s experience accumulated as a presumer may contribute to the promotion of educational products and services, which will positively affect the status of the entire education system. The theoretical argumentation will show the interpenetration of new and diverse ideas into the teaching duties and research. They will become a determinant of specific transformations involving multiple educational changes. Familiarity with them may be a valuable source of information and inspiratio.
- DOI
- DOI:10.5604/01.3001.0014.5703 Opening in a new tab
- URL
- https://humanitas-pedagogika.publisherspanel.com/resources/html/article/details?id=210792 Opening in a new tab
- Language
- (en) English
- License
- File
-
- File: 1
-
Teacher – presumer and researcher in pedagogy, File M. Kabat,Teacher – Presumer and Researcher, 2020.pdf / 303 KB
- M. Kabat,Teacher – Presumer and Researcher, 2020.pdf
- publication date: 15-09-2021
- Teacher – presumer and researcher in pedagogy, File M. Kabat,Teacher – Presumer and Researcher, 2020.pdf / 303 KB
-
- Score (nominal)
- 40
- Score source
- journalList
- Score
- = 40.0, 12-01-2022, ArticleFromJournal
- Uniform Resource Identifier
- https://researchportal.amu.edu.pl/info/article/UAMb7dfcb7059fb4f79ba4d59e561b89c25/
- URN
urn:amu-prod:UAMb7dfcb7059fb4f79ba4d59e561b89c25
* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or PerishOpening in a new tab system.