Staying in a foster care institution in the biographies of former foster care wards. Multidimensionality of critical life events in the developmental perspective
Authors:
- Agnieszka Skowrońska-Pućka
Abstract
Wprowadzenie: Dla byłych wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych krytyczne wydarzenia życiowe stanowią rzeczywistość niezwykle różnorodnych doświadczeń. Artykuł porusza problematykę krytycznych wydarzeń życiowych i zjawisk kryzysowych (por. H. Sęk, 1991, 1993, 2001) w biografiach absolwentów systemu pieczy zastępczej z koncentracją na opisie okoliczności związanych z umieszczeniem, a potem pobytem w placówce opiekuńczo-wychowawczej ich ocenie oraz zasygnalizowaniu wpłwu na aktualną sytuację życiową badanych. Cel badań: Celem badań był pogłębiony i wielowymiarowy wgląd w interesującą badacza problematykę: okres dzieciństwa i młodości wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych, z koncentracją na krytycznym wydarzeniu biograficznym, jakim dla młodego człowieka, w przypadku prezentowanych tu fragmentarycznie wyników - adolescenta, jest umieszczenie i pobyt w instytucjonalnym systemie opieki oraz jego ocena (w kategoriach szansy vs ograniczenia) dokonana w perspektywie czasu przez absolwentów placówek opiekuńczo-wychowawczych. Metoda badań: Do zilustrowania znamion, wielowymiarowości, sprzeczności i ambiwalencji kryzysu i krytycznych wydarzeń życiowych w subiektywnej perspektywie wychowanków instytucjonalnego systemu pieczy zastępczej wykorzystano metodę biograficzną prowadzenia weryfikacji empirycznych i fragmenty narracji zaczerpnięte z wywiadów narracyjnych, prowadzonych z kobietami i mężczyznami, byłymi, usamodzielnionymi, pełnoletnimi w momencie prowadzenia badań wychowankami placówek opiekuńczo-wychowawczych. W przypadku charakteryzowanych tu fragmentarycznie wyników badań dokonano celowego doboru próby badawczej. W badaniu wzięli udział kobiety i mężczyźni, którzy przebywali w placówkach opiekuńczo-wychowawczych na skutek ograniczenia lub pozbawienia władzy rodzicielskiej ich własnych rodziców dłużej niż dwa lata, a w momencie prowadzenia badania upłynęło co najmniej siedem lat od opuszczenia przez nich placówki. Techniką, którą zastosowano w trakcie realizacji prezentowanych weryfikacji empirycznych był częściowo ustrukturyzowany otwarty wywiad pogłębiony. Wyniki: Bogata treść, zaprezentowanych tu jedynie fragmentarycznie narracji, mnogość i różnorodność ich wątków ukazała bogactwo przeżyć oraz wielowymiarowość zjawisk związanych z kryzysowymi wydarzeniami biograficznymi, które stanowią uzasadnienie potrzeby ich weryfikowania, opisywania i pogłębienia teoretycznego, a nade wszystko zasygnalizowania ich roli dla praktyki pedagogicznej, psychologicznej i pracy socjalnej. Wnioski: Tekst wieńczą rozważania na temat roli krytycznych wydarzeń w życiu człowieka w perspektywie rozwojowej, na tle adolescencji i procesu usamodzielnienia. Zasygnalizowana zostaje potrzeba podejmowania profesjonalnej współpracy z wychowankiem w ramach pracy nad kryzysem w trakcie jego pobytu w placówce opiekuńczo-wychowawczej, sytuując rozważania na pograniczu pedagogiki, psychologii i pracy socjalnej.
- Record ID
- UAMb97aeb101c994999a58f9a4ea4017297
- Author
- Other language title versions
- Pobyt w instytucjonalnym środowisku opiekuńczo-wychowawczym w biografiach byłych wychowanków systemu pieczy zastępczej. Wielowymiarowość krytycznych wydarzeń życiowych w perspektywie rozwojowej
- Journal series
- Lubelski Rocznik Pedagogiczny, ISSN 0137-6136, e-ISSN 2449-8327
- Issue year
- 2021
- Vol
- 40
- No
- 4
- Pages
- 189-205
- Keywords in Polish
- adolescencja, biografia, instytucjonalny system pieczy zastępczej, krytyczne wydarzenia życiowe, placówka opiekuńczo-wychowawcza, wychowankowie
- Keywords in original language
- Key words: adolescence, biography, institutional foster care, critical life events, child care home, wards
- Abstract in original language
- Introduction: The article addresses the issues of critical life events and crisis phenomena in the biographies of former wards of the institutional foster care system, focusing on the description of circumstances connected with their placement and later on with their stay in a childcare. Purpose of research: The aim of research was deep insight into the following issues of interest: the period of childhood and adolescence of the wards with the focus on a critical biographical event, which for a young person – an adolescent, is placement and stay in the institutional foster care system, as well as its assessment (in terms of opportunities vs. limitations) made in retrospect by the former wards of foster care institution. Research method: The biographical method of conducting empirical verifications was used to illustrate the marks, multidimensionality, contradictions and ambivalence of the crisis and critical life events in the subjective perspective of institutional foster care wards. In case of the research results characterized here partially, a purposeful selection of the research sample was made. The sample consisted of men and women who had been in foster care for more than two years, and at the time of research at least seven years had passed since leaving the institution. The technique used during the empirical verifications presented here was a semi-structured open in-depth interview. Results: The rich content of narratives, the multiplicity and diversity of their threads showed the diversity of experiences and multidimensionality of phenomena related to biographical crisis events and their educational and developmental character. Conclusions: Obtained results constitute a justification of the need to verify, describe and theoretically deepen them, and above all, to signal their role for pedagogical, psychological and social work practice. There is a need to undertake professional cooperation with the pupil in the work on crisis during his stay in a institutional foster care.
- DOI
- DOI:10.17951/lrp.2021.40.4.189-205 Opening in a new tab
- URL
- https://journals.umcs.pl/lrp/article/view/12246 Opening in a new tab
- Language
- eng (en) English
- License
- File
-
- File: 1
-
Staying in a foster care institution in the biographies of former foster care wards. Multidimensionality of critical life events in the developmental perspective, File A. Skowrońska-Pućka, Staying in a Foster Care Institution in the Biographies of Former Foster Care Wards..., 2021.pdf / 165 KB
- A. Skowrońska-Pućka, Staying in a Foster Care Institution in the Biographies of Former Foster Care Wards..., 2021.pdf
- publication date: 25-01-2022
- Staying in a foster care institution in the biographies of former foster care wards. Multidimensionality of critical life events in the developmental perspective, File A. Skowrońska-Pućka, Staying in a Foster Care Institution in the Biographies of Former Foster Care Wards..., 2021.pdf / 165 KB
-
- Score (nominal)
- 70
- Score source
- journalList
- Score
- = 70.0, 25-01-2022, ArticleFromJournal
- Uniform Resource Identifier
- https://researchportal.amu.edu.pl/info/article/UAMb97aeb101c994999a58f9a4ea4017297/
- URN
urn:amu-prod:UAMb97aeb101c994999a58f9a4ea4017297
* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or PerishOpening in a new tab system.