Edukacja zdalna podczas pandemii wirusa COVID-19 uczniów i uczennic z lekką niepełnosprawnością intelektualną oraz z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w opinii nauczycieli i nauczycielek
Authors:
- Marzena Agnieszka Buchnat,
- Aneta Wojciechowska
Abstract
Online education, introduced obligatorily during the COVID-19 pandemic, poses a great challenge for teachers, students and their parents. Children and adolescents with mild intellectual disability or with ASD, that due to their cognitive deficits need appropriate support, are in a particular difficult situation. The aim of the conducted research was to specify the possible problems of online education of students with mild intellectual disability and ASD in their teachers' opinion. The research consisted in answering the questions from an online questionnaire. 114 teachers teaching children and adolescents with mild intellectual disability and 114 teachers teaching children and adolescents with ASD participated in the research. The results show that according to the teachers the biggest problems of students with mild intellectual disability and ASD are: understanding and remembering new material, lack of contact with their peers. Students with ASD are characterized by significantly greater intensity of the occurrence of difficulties in the area of education than people with mild intellectual disability. Difficulties in both groups of examined children and adolescents oblige to appropriately support them in online education and cooperation with their parents.
- Record ID
- UAMe7d577c43b564503802ba7eeb0029ae3
- Author
- Other language title versions
- Online education of students with mild intellectual disability and autism spectrum disorder during the COVID-19 pandemic in the opinion of teacher
- Journal series
- Szkoła Specjalna, ISSN 0137-818X
- Issue year
- 2021
- Vol
- LXXXII
- No
- 5
- Pages
- 334-346
- Keywords in English
- online education, COVID-19, student with mild intellectual disability, student with ASD
- Keywords in original language
- edukacja zdalna, COVID-19, uczeń/uczennica z lekką niepełnosprawnością intelektualną, uczeń/uczennica z ASD
- Abstract in original language
- Edukacja zdalna, wprowadzona obowiązkowo podczas pandemii COVID-19, stanowi duże wyzwanie dla nauczycieli/ek uczniów i uczennic oraz ich rodziców. W szczególnie trudnej sytuacji znalazły się dzieci i młodzież z lekką niepełnosprawnością intelektualną i z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD), które z racji swoich deficytów poznawczych potrzebują odpowiedniego wsparcia. Przeprowadzone badania miały na celu określenie ewentualnych problemów osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną oraz z ASD występujących podczas edukacji zdalnej w opinii nauczycieli/ek ich uczących. Badanie polegało na udzieleniu odpowiedzi na pytania zawarte w ankiecie internetowej. W badaniu uczestniczyło 114 nauczycieli/ek uczących dzieci i młodzież z lekką niepełnosprawnością intelektualną i 114 nauczycieli/ek uczących dzieci i młodzież z ASD. Uzyskane wyniki pokazują, że nauczyciele/ki dostrzegają największe problemy u uczniów i uczennic z lekką niepełnosprawnością intelektualną oraz z ASD w zrozumieniu i zapamiętaniu nowego materiału oraz z brakiem kontaktu z rówieśnikami. Uczniowie z ASD charakteryzują się istotnie silniejszym nasileniem występowania trudności w obszarze edukacji niż osoby z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Występujące trudności w obu grupach badanych dzieci i młodzieży zobowiązują do odpowiedniego wsparcia ich w edukacji zdalnej oraz współpracy z rodzicami.
- URL
- https://e-szkolaspecjalna.pl/resources/html/article/details?id=226331 Opening in a new tab
- Language
- pol (pl) Polish
- Score (nominal)
- 40
- Score source
- journalList
- Score
- = 40.0, 11-01-2022, ArticleFromJournal
- Uniform Resource Identifier
- https://researchportal.amu.edu.pl/info/article/UAMe7d577c43b564503802ba7eeb0029ae3/
- URN
urn:amu-prod:UAMe7d577c43b564503802ba7eeb0029ae3
* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or PerishOpening in a new tab system.