Climate change education in Polish and British national curriculum frameworks
Authors:
- Agnieszka Kozłowska
Abstract
Wprowadzenie: Obecność i treść edukacji klimatycznej w podstawie programowej (w Wielkiej Brytanii: The National Curriculum) interesuje rosnącą grupę badaczy na całym świecie, w miarę jak transformacja ekologiczna, stanowiąca odpowiedź na kryzys klimatyczny, staje się priorytetem w politykach rozwojowych rozwiniętych gospodarczo państw świata. Cel badań: Celem pracy jest porównanie polskiej i brytyjskiej podstawy programowej, pod kątem obecności w niej edukacji klimatycznej. Metoda badań: Materiał do analizy stanowiły 2 dokumenty: Podstawa programowa kształcenia ogólnego oraz jej brytyjski odpowiednik, The National Curriculum. Badaniem objęto etap kształcenia dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym (polska szkoła podstawowa, brytyjskie etapy edukacyjne K-1,2,3). Zastosowana w pracy metoda badawcza to analiza tekstu, oparta na zmodyfikowanym kluczu kategoryzacyjnym, zawierającym słowa kluczowe dla pojęcia zmiany klimatu. Wyniki: Zagadnienie zmiany klimatu jest nieomal nieobecne w polskiej podstawie programowej dla badanych etapów edukacyjnych (przedszkole i szkoła podstawowa). Tylko 3 z 19 kategorii znaczeniowych z Klucza było obecnych w Podstawie, ale nie są one bezpośrednio odniesione do zmiany klimatu. Brytyjski odpowiednik Podstawy zawiera 5 słów z klucza kategoryzacyjnego, podobnie, bez bezpośrednich odniesień do zmiany klimatu, choć w nawiązaniu do degradacji środowiska naturalnego. Wnioski: Oba badane standardy programowe są pozbawione edukacji klimatycznej. Brytyjska podstawa programowa okazała się nieco bliższa temu wyzwaniu współczesności, jednak różnica jest niewielka. Przyczyną braku tego zagadnienia w Podstawie może być, podobna w obu krajach, scentralizowana i upolityczniona procedura tworzenia tego dokumentu, która nie sprzyja zmianie treści i wprowadzaniu nowych wątków. Warto dokładniej zbadać polityczny kontekst jako prawdopodobną przyczynę ominięcia edukacji klimatycznej w obu podstawach programowych, jako uwarunkowania „nieobecnego programu” Eisnera.
- Record ID
- UAMe89b66ca31f649ec8a02e131acdb21f1
- Author
- Other language title versions
- Edukacja klimatyczna w polskiej i brytyjskiej podstawie programowej
- Journal series
- Lubelski Rocznik Pedagogiczny, ISSN 0137-6136, e-ISSN 2449-8327
- Issue year
- 2021
- Vol
- 40
- No
- 3
- Pages
- 103-118
- Keywords in Polish
- podstawa programowa, edukacja ekologiczna, edukacja klimatyczna, upolitycznienie procedury tworzenia Podstawy, polityka edukacyjna
- Keywords in original language
- national curriculum framework, climate education, environmental education, politicization of construction a curriculum, educational policy
- Abstract in original language
- Introduction: The presence and the content of climate education in national curriculum frameworks of Poland and UK gains growing attention of researchers all over the world. Climate education addresses challenges of climate crisis and is an important part of ecological transformation in advanced economies. Research Aim: The aim of the study was to compare Polish core curriculum and The National Curriculum of UK, in terms of presence climate change education in curricula’s content. Material and Methods: Material of the study were 2 documents: Polish core curriculum and British the National Curriculum. The study was limited to Key Stage 1-3 in the National Curriculum and kindergarten and primary school in the core curriculum. Content analysis was conducted using a categorisation key, with a set of words characteristic for a climate change concept. Results: Climate change is absent in studied curriculum standards. Only 3 out of 19 key words were present in Polish base curriculum, whereas in the National Curriculum – 5 of them. In both cases key words’ presence emerged without direct reference to climate change. Conclusion: Both studied documents are devoid of climate change education. The National Curriculum seems to be better in meeting the challenge of climate crisis, but differences are minor. The result may be caused by centralisation and politicization of the procedure of constructing both the studied documents, which may be an obstacle for introducing new aspects of knowledge and attitudes. Political context of the results needs further studies under the concept of null curriculum of Elliot Eisner.
- DOI
- DOI:10.17951/lrp.2021.40.3.103-118 Opening in a new tab
- URL
- https://journals.umcs.pl/lrp/article/view/12665 Opening in a new tab
- Language
- eng (en) English
- License
- File
-
- File: 1
-
Climate change education in Polish and British national curriculum frameworks, File A. Kozłowska, Climate Change Education in Polish and UK National Curriculum Frameworks, 2021.pdf / 150 KB
- A. Kozłowska, Climate Change Education in Polish and UK National Curriculum Frameworks, 2021.pdf
- publication date: 30-11-2021
- Climate change education in Polish and British national curriculum frameworks, File A. Kozłowska, Climate Change Education in Polish and UK National Curriculum Frameworks, 2021.pdf / 150 KB
-
- Score (nominal)
- 70
- Score source
- journalList
- Score
- = 70.0, 22-12-2021, ArticleFromJournal
- Uniform Resource Identifier
- https://researchportal.amu.edu.pl/info/article/UAMe89b66ca31f649ec8a02e131acdb21f1/
- URN
urn:amu-prod:UAMe89b66ca31f649ec8a02e131acdb21f1
* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or PerishOpening in a new tab system.