Myślenie w systemie poznawczym i w świecie wartości. O powinnościach dydaktyki w dobie neuronauki
Authors:
- Aneta Grodecka
Abstract
Starting from the contemporary determinants of changes in the field of mental operations, such as the transcultural nature of the world and neuroscientific concepts of mind (Francisco Varela, Daniel C. Dennett, Gilles Fauconnier, Mark Turner), the author shapes the foundations of mental didactics, recreates clues related to cognitive mechanisms in Polish language didactics (Maria Nagajowa, constructivism, new media), and continues to present such fields of teaching activity sensitive to shaping thinking as: interpretation, rhetoric, discursive manners and perceptual exercises, leading to the exposure of qualia. “Mental didactics” proposed in the article means integrated training of thinking, perception, attention and value system.
- Record ID
- UAMff067038a04f43a3a15b12c4c8580ea4
- Publication type
- Author
- Other language title versions
- Thinking in the Cognitive System and in the World of Values. On the Duties of Teaching in the Age of Neuroscience
- Journal series
- Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova, ISSN 2451-0491, e-ISSN 2543-9340
- Issue year
- 2020
- No
- 5
- Pages
- 23-43
- Keywords in Polish
- neuronaukowe koncepcje umysłu; dydaktyka; myślenie; system wartości; percepcja
- Keywords in English
- neuroscientific concepts of mind; didactics; thinking; value system; perception
- Abstract in Polish
- Wychodząc od współczesnych determinantów zmian w zakresie operacji myślowych, takich jak transkulturowy charakter świata i neuronaukowe koncepcje umysłu (Francisco Varela, Daniel C. Dennett, Gilles Fauconnier, Mark Turner), autorka kształtuje podstawy dydaktyki mentalnej, odtwarza tropy związane z mechanizmami poznawczymi w dydaktyce polonistycznej (Maria Nagajowa, konstruktywizm, nowe media) oraz wskazuje takie pola aktywności nauczycielskiej wrażliwe na kształtowanie myślenia, jak: interpretacja, retoryka, kultura dyskusji i ćwiczenia percepcyjne, prowadzące do odsłonięcia qualiów. Zaproponowana w artykule „dydaktyka mentalna” oznacza zintegrowane kształcenie myślenia, percepcji, uwagi i systemu wartości.
- DOI
- DOI:10.17951/en.2020.5.23-43 Opening in a new tab
- URL
- https://journals.umcs.pl/en/article/view/10272 Opening in a new tab
- Language
- pol (pl) Polish
- License
- File
-
- File: 1
-
Myślenie w systemie poznawczym i w świecie wartości. O powinnościach dydaktyki w dobie neuronauki, File Myślenie w systemie poznawczym.pdf / 590 KB
- Myślenie w systemie poznawczym.pdf
- publication date: 12-01-2021
- Myślenie w systemie poznawczym i w świecie wartości. O powinnościach dydaktyki w dobie neuronauki, File Myślenie w systemie poznawczym.pdf / 590 KB
-
- Score (nominal)
- 40
- Score source
- journalList
- Score
- = 40.0, 22-12-2021, ArticleFromJournal
- Uniform Resource Identifier
- https://researchportal.amu.edu.pl/info/article/UAMff067038a04f43a3a15b12c4c8580ea4/
- URN
urn:amu-prod:UAMff067038a04f43a3a15b12c4c8580ea4
* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or PerishOpening in a new tab system.